Uit studies blijkt dat veel organisaties worstelen met de ‘post merger integration’. Beoogde synergieën en doelstellingen worden vaak niet gehaald. Wetenschappelijk onderzoek spreekt van percentages tussen 65% en 85%.
Hallucinant! De negatieve impact is vaak groot. Personeelsverloop, imagoschade, geïnvesteerde tijd, een financiële aderlating, …


Misschien heb je het zelf ook al eens aan de lijve meegemaakt? Aan de oppervlakte lijkt de zee ogenschijnlijk kalm en de eerste meters dat je zwemt lijkt er niets aan de hand. Wat dieper in de zee voel je plots een serieuze trekkracht. Slechts met héél veel moeite kan je voorkomen dat je meegezogen wordt. Dat is onderstroom. Onzichtbaar, bijzonder krachtig en heel moeilijk om aan te ontsnappen.
Ook binnen organisaties bestaan onderstromen. Benieuwd wat we daarmee bedoelen?

In de blog ‘De valkuilen bij een fusie of overname’ concludeerden we dat effectieve communicatie en betrokkenheid van medewerkers essentieel zijn voor een voor een succesvolle integratie van twee bedrijven.
In deze blog gaan we dieper in op die succesfactoren.
Waarom roept een fusie of overname zoveel weerstand op?
En hoe krijg je alle medewerkers op 1 lijn achter de nieuwe strategische visie?